|
INFORMACJE WSTĘPNE
Obowiązujące programy nauczania pozwalają studentom wpływać na sekwencję przedmiotów, które studiują – określać indywidualną ścieżkę studiowania z uwzględnieniem obowiązującego programu nauczania. Oferta SGH jest na tyle bogata, że kształtowanie tej ścieżki – nawet ograniczonej do studiów stacjonarnych bądź popołudniowych – wymaga starannego namysłu.
Studenci studiują na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Studia I stopnia – mówiąc potocznie: studia licencjackie – odbywają się w Studium Licencjackim i są organizowane oraz zarządzane przez Dziekanat Studium Licencjackiego. Trwają sześć semestrów i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Studia II stopnia – magisterskie – odbywają się w Studium Magisterskim i są organizowane oraz zarządzane przez Dziekanat Studium Magisterskiego. Trwają cztery semestry i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra. Każdym z kolegiów kieruje Dziekan, któremu pomagają Prodziekani.
ZWiAD obejmuje opieką dydaktyczną studentów studiujących zgodnie z kolejnym wersjami Informatora. Informacja o ofercie dydaktycznej ZWIAD jest zgodna z Informatorem 2014/2015.
Pracownicy Zakładu Wspomagania i Analizy Decyzji (Instytut Ekonometrii, Kolegium Analiz Ekonomicznych) opracowali specjalności Metody Analizy Decyzji oraz Procedury i Algorytmy Decyzyjne, odpowiednio na studiach I i II stopnia.
W trakcie prowadzonych zajęć pracownicy ZWiAD kierują się następującymi zasadami.
- W podejmowaniu mądrych decyzji w zarządzaniu i w wykonywaniu analiz ekonomicznych bardzo ważne są solidne podstawy matematyczne. W nauczaniu nie ma tu miejsca na ekstrawagancje – zajęcia prowadzone są tradycyjnie, z naciskiem na budowanie zainteresowania i motywacji do uprawiania metod ilościowych w praktyce.
- Bardzo ważne jest wykorzystywanie w czasie zajęć (stosownie do specyfiki przedmiotu) artykułów naukowych, prasy zawodowej, studiów przypadków oraz opinii i komentarzy zapraszanych na zajęcia praktyków.
- Bardzo ważne jest samodzielne wyszukiwanie informacji i zapoznawanie się z różnego rodzaju materiałami źródłowymi. Z pełną determinacją staramy się unikać dogmatyzmu i wygłaszania ex cathedra prawd objawionych, bez podawania źródeł.
- Egzaminowanie i sposób zaliczeń powinien obejmować, w zależności od specyfiki przedmiotu, prace domowe, klasyczny egzamin lub prezentacje indywidualne oraz prezentacje grupowe łączone z pracą pisemną. Klasyczny egzamin jest formą odpowiednią dla przedmiotów podstawowych, przy czym dobry egzamin to taki, z którego student wychodzi nie tylko spradzony, ale także mądrzejszy!
PROFIL ABSOLWENTA ZWiADu
Zajęcia prowadzone w Zakładzie prowadzą do zestawów umiejętności o wyraźnej specyfice – tzw. profilu absolwenta. Opracowane programy dydaktyczne, wnioski z pracy naukowej i doświadczenie eksperckie pozwalają określić trzy profile absolwentów, którzy kończą studia na seminarium prowadzonym przez pracowników ZwiADu.
„Analityk-menedżer” – specjalista w obszarze metod analizy decyzji, metod symulacyjnych lub optymalizacyjnych. Nastawiony na praktyczne wykorzystanie uzyskanej wiedzy. Posiada umiejętność posługiwania się odpowiednimi pakietami komputerowymi służącymi wspomaganiu i analizie decyzji. Jest to osoba zainteresowana podjęciem pracy w charakterze analityka z perspektywą awansu na stanowiska kierownicze wymagające umiejętności podejmowania decyzji menedżerskich.
- „Analityk-ekonomista” – osoba ze znajomością metod ilościowych analizy danych, a także ze znajomością specyfiki zjawisk i danych ekonomicznych. Zaznajomiona z różnymi metodami symulacyjnymi, optymalizacyjnymi lub ekonometrycznymi. Częściowo nastawiona na praktyczne zastosowania uzyskanej wiedzy. Posiada umiejętność posługiwania się odpowiednimi pakietami komputerowymi, np. statystyczno-ekonometrycznymi. Jest to osoba zainteresowana podjęciem pracy w charakterze analityka, nastawionego głównie na projekty związane z zagadnieniami ekonomicznymi, np. w jednostkach publicznych.
- „Naukowiec” – osoba z dużą znajomością zagadnień z zakresu teorii ekonomii lub podejmowania decyzji. Posiada zaawansowane umiejętności matematyczne, często także ekonometryczne. W znacznej mierze nastawiona na teoretyczne aspekty uzyskanej wiedzy i pragnienie jej poszerzania, zarówno w sposób bierny, jak i czynny jako naukowiec. Osoba zainteresowana pracą na uczelni.
Poszczególnym profilom absolwentów podporządkowane są ścieżki nauczania, obejmujące różne zestawy wybieranych przedmiotów.
PROGRAM STUDIÓW, KTÓRY MOŻNA ZREALIZOWAĆ W ZWiADzie
Pracownicy ZWiADu prowadzą trzy kategorie zajęć dydaktycznych:
- zajęcia podstawowe: matematyka, ekonometria; analiza matematyczna;
- zajęcia związane z analizą decyzji na studiach licencjackich oraz magisterskich: metody optymalizacji (MO), teoria podejmowania decyzji (TPD), statystyczne reguły decyzyjne (SRD), symulacje w arkuszu kalkulacyjnym (SwAK), nieklasyczne metody optymalizacji (NMO), metody analizy decyzji (MAD), deterministyczne modele badań operacyjnych (DMBO), indukowane reguły decyzyjne (IRD), zaawansowane modele symulacyjne (ZMS). Zajęcia prowadzą: prof. Szapiro, dr hab. Kamiński, prof. SGH, dr hab. Kuszewski, prof. SGH, dr Jakubczyk, dr Koloch, dr Lewandowski, dr Szufel;
- zajęcia związane z zainteresowaniami naukowych pracowników ZWiADu: ekonomia edukacji (prof. Szapiro), modelowanie wieloagentowe (dr hab. Kamiński, prof. SGH), modelowanie ekonometryczne w mikroekonomii (dr hab. Kuszewski, prof. SGH).
SPECJALNOŚĆ „METODY ANALIZY DECYZJI” Zainteresowani studenci studiów pierwszego stopnia mogą ułożyć swój program studiów w taki sposób, aby studiować przedmioty tworzące specjalność Metody Analizy Decyzji.
SPECJALNOŚĆ „PROCEDURY I ANALIZY DECYZYJNE” Rozpoczynający studia drugiego stopnia od 2009 roku mogą, tworząc indywidualny program studiów, wybrać zestaw przedmiotów umożliwiający im specjalizowanie się w zakresie procedur i analiz decyzyjnych.
SEMINARIUM LICENCJACKIE I SEMINARIUM MAGISTERSKIE Pracownicy ZWiADu prowadzą seminaria licencjackie i magisterskie. Aktualnie możesz wybrać promotora swojej pracy dyplomowej spośród 7 osób. Są to:
- prof. T. Szapiro,
- dr hab. B. Kamiński, prof. SGH,
- dr hab. T. Kuszewski, prof. SGH,
- dr M. Jakubczyk,
dr G. Koloch
dr M. Lewandowski
dr P. Szufel.
Zakładamy, że w momencie zgłoszenia chęci uczestnictwa w prowadzonych przez nas seminariach, zaplanowany przez Ciebie tok studiów obejmował większość przedmiotów wykładanych przez pracowników ZWiAD. Dobrze jest, jeśli te przedmioty realizowane były w sekwencji determinowanej przez ich zawartość merytoryczną. Aby pomóc Ci w określeniu własnej ścieżki studiowania, zamieszczamy dalej diagram prowadzący do seminariów licencjackiego i magisterskiego. Kolejną częścią tego materiału jest szczegółowa lista przedmiotów wykładanych przez pracowników ZWiAD.
LISTA PRZEDMIOTÓW
Nazwa |
Efekty kszałcenia |
Studium licencjackie |
Matematyka |
Wiedza: analiza funkcji jednej zmiennej, elementy teorii mnogości, postawowa algebra liniowa, analiza funkcji wielu zmiennych, ekstrema warunkowe. Poznanie matematycznych pojęć i metod wykorzystywanych w teorii i praktyce ekonomii.
Umiejętności: różniczkowanie, całkowanie, rachunek macierzowy.
Inne: przygotowanie do studiowania ekonometrii, ekonomii matematycznej, analizy rynków kapitałowych, itp. Przedmiot wymaga ćwiczeń. |
Ekonometria |
Wiedza: podstawowe metody ekonometryczne, podstawy optymalizacji liniowej, model przepływów międzygałęziowych.
Umiejętności: obsługa oraz zastosowanie optymalizacyjnych i ekonometrycznych pakietów komputerowych.
Inne: przygotowanie do studiowania bardziej zaawansowanych metod ekonometryczno-statystycznych i optymalizacyjnych. Przedmiot wymaga ćwiczeń w laboratorium komputerowym. |
Analiza Matematyczna
(również w j. angielskim) |
Wiedza: fundamentalne twierdzenia rachunku różniczkowego wielu zmiennych, zasada Banacha, podstawy teorii miary.
Umiejętności: budowanie umiejętności prowadzenia logicznego wywodu i umiejętności wykazywania jego słuszności poprzez dowodzenie wybranych twierdzeń i uzasadnianie pojęć.
Inne: wymaga Matematyki I i II jako prerekwizytów. |
Deterministyczne Modele Badań Operacyjnych
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: różne klasy deterministycznych modeli optymalizacyjnych.
Umiejętności: rozwiązywanie zadań optymalizacyjnych z wykorzystaniem Excela, Gnumeric.
Inne: wykład i laboratorium komputerowe. Prerekwizyt: ekonometria. |
Metody Analizy Decyzji
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: typy problemów decyzyjnych, metody ich rozwiązywania, elementy behawioralne procesu podejmowania decyzji.
Umiejętności: analityczne podejście do praktycznych problemów decyzyjnych poprzez ich strukturyzację, zrozumienie kolejnych faz procesu decyzyjnego.
Inne: przedmiot stanowi prerekwizyt dla wszelkich dalszych przedmiotów z zakresu podejmowania i analizy decyzji. |
Metody Optymalizacji
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: różne klasy metod optymalizacji nieliniowej.
Umiejętności: rozwiązywanie zadań optymalizacyjnych w Excelu, podstawowa obsługa Matlaba.
Inne: laboratorium komputerowe. Prerekwizyty: ekonometria, DMBO. |
Modelowanie Ekonometryczne w Mikroekonomii |
Wiedza: podstawowe typy modeli przydatnych w badaniach mikroekonomicznych. Możliwości i granice modelowania zachowań konsumenta i producenta.
Umiejętności: umiejętność wyszukania i sięgnięcia do odpowiedniej literatury ekonomicznej.
Inne: prerekwizyt: ekonometria. Prerekwizyt spoza ZWiADu: mikroekonomia 2. |
Indukowane Reguły Decyzyjne
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: reguły decyzyjne proste i złożone. Algorytmy komputerowe służące automatycznemu generowaniu reguł decyzyjnych.
Umiejętności: wykrywanie i generowanie reguł decyzyjnych z wykorzystaniem pakietu WEKA.
Inne: laboratorium komputerowe. Zalecany prerekwizyt: MAD. Goście z korporacji. Kejsy studentów. |
Symulacje przy Wykorzystaniu Arkusza Kalkulacyjnego
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: metody analizy ryzyka w instytucjach i przedsiębiorstwach, zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego Excel
Umiejętności: umiejętność rozwiązywania problemów decyzyjnych w warunkach niepewności, z wykorzystaniem arkusza Excel, programowanie makr Excela w języku VBA.
Inne: laboratorium komputerowe. Prerekwizyt Ekonometria, zalecany prerekwizyt DMBO. Kejsy. |
Studium magisterskie |
Algebra i Analiza Matematyczna
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: równania różniczkowe, portrety fazowe, analiza stabilności.
Umiejętności: analiza liniowych układów równań różniczkowych.
Inne: liczne zastosowania w ekonomii „matematycznej”. Prerekwizyty: Matematyka, Analiza Matematyczna. |
Nieklasyczne Metody Optymalizacji
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: matematyczne podstawy modeli optymalizacyjnych stosowanych w ekonomii. Wybranych algorytmy badań operacyjnych i sztucznej inteligencji w zastosowaniu do zadań optymalizacyjnych.metody i pojęcia optymalizacji wielokryterialnej.
Umiejętności: wykorzystywanie komputerowych narzędzi wspomagania decyzji w praktyce biznesowej oraz praktyce sektora publicznego.
Inne: prerekwizyty: MO, DMBO, MAD. |
Statystyczne Reguły Decyzyjne
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: reguły decyzyjne proste i złożone; algorytmy komputerowe służące automatycznemu generowaniu reguł decyzyjnych.
Umiejętności: wykrywanie i generowanie reguł decyzyjnych z wykorzystaniem pakietów komputerowych.
Inne: laboratorium komputerowe. Zalecany prerekwizyty: MAD, Reguły decyzyjne I. |
Teoria Podejmowania Decyzji
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: teoretyczne modele preferencji decydentów i sposobu podejmowania decyzji. Matematyczne narzędzia służące podejmowaniu decyzji.
Umiejętności: umiejętność wyszukania i sięgnięcia do odpowiedniej literatury ekonomicznej lub z zakresu badań operacyjnych.
Inne: prerekwizyt: MAD. |
Zaawansowane Modelowanie Symulacyjne
|
Wiedza: metody wspomagania decyzji przy pomocy symulacji stochastycznej. Zastosowania narzędzi statystycznych, zaawansowane funkcje Excela oraz programowanie modeli symulacyjnych w języku Python.
Umiejętności: umiejętność poprawnego postrzegania sytuacji decyzyjnych i budowania jej modeli. Umiejętność jednoznacznego i precyzyjnego formułowania wniosków w postaci raportów „biznesowych” (logika wywodu, argumentacja, wizualizacja wyników – wykresy, tabele, formatowanie wartości liczbowych itp.). Umiejętność wykorzystania zaawansowanych funkcji Excela oraz programowanie modeli symulacyjnych w języku Python.
Inne: laboratorium komputerowe. Prerekwizyt Symulacje w arkuszu. Kejsy. |
Ekonomia Edukacji |
Wiedza: centralne zagadnienia związane z funkcjonowaniem edukacji w perspektywie mikro i makroekonomicznej.
Umiejętności: ekonomiczna analiza procesów edukacyjnych, w tym badanie efektywności tych procesów; rankingi edukacyjne.
Inne: Prerekwizyty: Makroekonomia, Mikroekonomia, Nieklasyczne Metody Optymalizacji. |
Modelowanie wieloagentowe
(również w j. angielskim)
|
Wiedza: zalety i ograniczenia modelowania wieloagentowego, obszary zastosowań, standardy projektowania modeli wieloagentowych.
Umiejętności: projektowanie i implementacja modeli wieloagentowych; analiza wyników symulacji wieloagentowej; raporty z procesu modelowania.
Inne: Mikroekonomia, Makroekonomia, Zaawansowane Modelowanie Symulacyjne |
Zaawansowane Metody Teorii Gier |
Wiedza: modele i narzędzia analityczne wykorzystywane przy modelowaniu procesu podejmowania decyzji.
Umiejętności: dowodzenie własności wykorzystywanych koncepcji równowagi, posługiwanie się narzędziami modelowania i analizy procesu podejmowania decyzji.
Inne: Metody Analizy Decyzji, Teoria Podejmowania Decyzji. |
|
|