|
 Specjalność Międzykierunkowa Badania Rynku I Opinii Publicznej została uruchomiona w roku akademickim 2010/2011 i jest przewidziana dla studiów I oraz II stopnia. Koordynator odpowiedzialny za program i certyfikaty: dr hab. Elżbieta Firlit, prof. SGH. |
|
|
|
Specjalność Międzykierunkowa Badania Rynku i Opinii Publicznej obejmuje metodologię badania dwóch ważnych we współczesnym świecie zagadnień społeczno-gospodarczych: rynku oraz opinii publicznej, a także podstawową wiedzę o opinii publicznej jako zjawisku społeczno-kulturowym i podstawową wiedzę o regułach funkcjonowania rynku i zachowaniach konsumenta. Umiejętność prowadzenia badań empirycznych na temat rynku i opinii publicznej oraz umiejętność korzystania z wyników tych badań, a także wiedza na temat kryteriów rzetelności i metodologicznej poprawności takich badań jest ważnym wyposażeniem absolwenta uczelni ekonomicznej, którą może wykorzystać w przyszłej pracy zawodowej. Szczególnie może to być istotne dla tej kategorii studentów, którzy orientują się przy wyborze przyszłej pracy na aktywność w takich miejscach, jak: - ośrodki badania rynku i zachowań konsumentów,
- ośrodki badania opinii publicznej i postaw wobec różnych wymiarów życia społecznego i gospodarczego,
- placówki naukowo-badawcze, w tym także uczelnie,
- agencje reklamowe,
- firmy konsultingowe,
- agencje public relations,
- domy mediowe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koordynator specjalności: Prof. SGH dr hab. Elżbieta Firlit.
E-mail: elzbieta.firlit@sgh.waw.pl.
Adres: Zakład Socjologii, ul. Wiśniowa 41, pok.47. |
|
|
WIEDZA
Po zrealizowaniu programu specjalności student ma:
- wiedzę o opinii publicznej jako zjawisku społeczno-kulturowym i podstawową wiedzę o regułach funkcjonowania rynku i zachowaniach konsumenta;
- wiedzę o strukturze procesu badawczego i warsztacie badawczym (metody badawcze, techniki badawcze, narzędzia) stosowanym we współczesnych badaniach empirycznych rynku oraz opinii publicznej;
- wiedzę o sposobach analizy uzyskanych danych, trafnej interpretacji wyników i o formułowaniu zasadnych wniosków.
UMIEJĘTNOŚCI
Po zrealizowaniu programu specjalności student umie:
- stosować procedury badawcze adekwatne do eksploracji, opisu i wyjaśniania mechanizmów i prawidłowości funkcjonowania rynku oraz kształtowania się, ciągłości i zmiany opinii publicznej;
- sformułować problemy badawcze, przeprowadzić metodologicznie poprawną konceptualizację i operacjonalizację;
- samodzielnie przeprowadzić badania empiryczne, analizę danych i interpretację wyników, potrafi sformułować wnioski i zaaplikować je w praktyce życia społeczno-gospodarczego.
KOMPETENCJE
Po zrealizowaniu programu specjalności student wykazuje: - zdolność do kreatywnej współpracy w zespołach badawczych;
- zrozumienie potrzeby rzetelnego badania rynku i opinii publicznej i wdrażania do praktyki uzyskanych wyników;
- zasadny, umotywowany wiedzą i umiejętnościami, krytycyzm wobec nierzetelnych podejść badawczych, nadużywania wyników badań empirycznych w mass mediach oraz wobec potocznej „ankietomani”.
|
|
|
|
Przedmioty
OBOWIĄZKOWE
tworzące
specjalność:
|
Nazwa przedmiotu/sygnatura/
|
Wymiar godzin
|
Punkty ECTS
|
ST i N(P)
|
N(S-N)
|
136320 Psychologia Społeczna
|
30
|
14
|
3
|
120300 Metody i Techniki Badań
Społecznych
|
30
|
14
|
3
|
120110 Badania Marketingowe
|
30
|
14
|
3
|
razem
|
90
|
42
|
9
|
|
Nazwa przedmiotu/sygnatura/
|
Wymiar godzin
|
Punkty ECTS
|
ST i N(P)
|
N(S-N)
|
Przedmioty
FAKULTATYWNE tworzące specjalność:
|
121560 Projektowanie Badań
|
30
|
14
|
3
|
136350 Reklama. Socjotechnika
Oddziaływania
|
30
|
14
|
3
|
132330 Ochrona i Edukacja Konsumenta
|
30
|
14
|
3
|
121150 Rynek Wewnętrzny Unii
Europejskiej
|
30
|
14
|
3
|
razem
|
120
|
56
|
12
|
Łączna liczba punktów ECTS
(18-21)
|
Przedmioty
przekładają się na łączną liczbę 21 pkt. ECTS. Aby uzyskać Certyfikat
Specjalności BRiOP student powinien
zgromadzić 18 pkt. ECTS
|
|
|
|
Przedmioty
OBOWIĄZKOWE
tworzące
specjalność:
|
Nazwa przedmiotu/sygnatura/
|
Wymiar godzin
|
Punkty ECTS
|
ST i N(P)
|
N(S-N)
|
220590 Statystyka Społeczna
|
30
|
14
|
3
|
233310 Jakościowe Badania Marketingowe
|
30
|
14
|
3
|
236460 Badania Postaw i Zmiany Postaw
|
30
|
14
|
3
|
razem
|
90
|
42
|
9
|
|
Nazwa przedmiotu/sygnatura/
|
Wymiar godzin
|
Punkty ECTS
|
ST i N(P)
|
N(S-N)
|
Przedmioty
FAKULTATYWNE tworzące specjalność:
|
233040 Analiza Rynku Metodami
Ilościowymi
|
60
|
14
|
6
|
233040 Analiza Wzorów Konsumpcji
|
30
|
14
|
3
|
236789 Metody badania opinii z wykorzystaniem
statystyki ( e-learning)
|
30
|
14
|
3
|
2332240 Euromarketing
|
15
|
7
|
1,5
|
razem
|
135
|
49
|
13,5
|
Łączna liczba punktów ECTS
(18-21)
|
Przedmioty
przekładają się na łączną liczbę 22.5 pkt. ECTS. Aby uzyskać Certyfikat
Specjalności BRiOP student powinien zgromadzić
18 pkt. ECTS
|
|
|
|