Urszula Kurczewska, Organizacje biznesu w Unii Europejskiej. Aktorzy, strategie, interesy, reguły, OW SGH, Warszawa 2016.
B.Kohler-Koch, Ch.Quittkat, U.Kurczewska Interest Intermediation in the
European Union Revisited, MZES, Mannheim University, Mannheim 2013
Opracowanie przedstawia wyniki badań sondażowych stowarzyszeń biznesu we Francji, Niemczech, Polsce, Wielskiej Brytanii i na szczeblu Unii Europejskiej. Analiza porównawcza pokazuje, że istnieją wyraźne różnice w strategiach reprezentacji interesów między organizacjami z różnych państw, a także że organizacje te dostosowują swoje metody i narzędzia lobbingu do zmieniających się warunków politycznych i instytucjonalnych w UE.
U.Kurczewska, Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces
konsolidacji systemu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
Książka prezentuje wielowymiarowa analizę systemu reprezentacji interesów grupowych w Unii Europejskiej. Wraz z rozwojem UE wzrosło znaczenie grup interesu w procesie kształtowania unijnych polityk publicznych. Książka przedstawia proces ewolucji europejskiego lobbingu i różnicowanie się interesów, ukazuje niezwykłe bogactwo typów interesariuszy, ich rozwój i uwarunkowania funkcjonowania. Analizuje metody i narzędzia lobbingu, omawia procedury dostępu do unijnych instytucji oraz metody oceny wpływu interesariuszy, przedstawia analizy przypadków kampanii lobbingowych, m.in.: w sprawie pakietu klimatyczno-energetycznego oraz w sprawie „rozporządzenia spirytusowego”. Zawiera także omówienie regulacji etycznych i prawnych działalności lobbingowej oraz kwestie jawności i przejrzystości w kontaktach unijnych instytucji z grupami interesu.