Życie codzienne w czasach koronawirusa – konkurs na pamiętniki
Rozpoczęto projekt badawczy, którego celem jest uchwycenie tego, jak zmieniło się życie Polaków na skutek pandemii koronawirusa. W tym celu zorganizowano konkurs, którego uczestnicy dokumentują swoje doświadczenia związane z sytuacją w pracy, w rodzinie i najbliższym otoczeniu począwszy od momentu, gdy pandemia dotarła do Polski.
Zapiski przybierające dowolną formę – pamiętnika, bloga czy relacji – ewentualnie uzupełnione o materiały graficzne, stanowić będą źródło informacji o życiu zawodowym, rodzinnym i towarzyskim uczestników badania. Dostarczą też wiedzy o głównych problemach ludzi i sposobach radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych wywołanych pandemią. Preferowane są relacje przygotowane w formie elektronicznej. Przewidziano nagrody pieniężne o minimalnej łącznej wartości 15 tys. zł oraz publikację najciekawszych prac.
Badania prowadzone są przez Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH oraz Katedrę Badania Jakości Życia i Socjologii Stosowanej z Instytutu Socjologii UMK w Toruniu.
Pamiętniki bezrobotnych. Doświadczenie bezrobocia i trajektorie wykluczenia z perspektywy polityki społecznej i socjologii
Głównym elementem wygranego projektu jest ogólnopolski konkurs na pamiętniki osób bezrobotnych. Na ich podstawie uczeni przeprowadzą badania mające na celu analizę trajektorii bezrobocia w Polsce w latach 2016–2017. Sytuacja bezrobotnych będzie analizowana w czterech kontekstach:
(1) rodzinnym,
(2) społecznym,
(3) instytucjonalnym oraz
(4) politycznym.
Wybór tych kontekstów pozwoli na uzyskanie pełnego obrazu bezrobocia dzięki wykorzystaniu zarówno instrumentarium nauki o polityce publicznej, a zwłaszcza nauki o polityce społecznej, jak i socjologii. Ważną częścią projektu jest próba odpowiedzi na pytanie o nowe rozumienie bezrobocia i identyfikację jego nowych cech społecznych, które dawnej nie odgrywały istotnej roli w charakterystyce bezrobocia.
Governance
of Educational Trajectories in Europe (GOETE)
Projekt GOETE (Governance
of Educational Trajectories in Europe. Access, coping and relevance of education for young
people in European knowledge societies in comparative perspective) został zrealizowany w latach 2010-2013.
Kalkulator Kosztów Zaniechania (KKZ)
Głównym celem projektu było stworzenie warunków do zwiększenia efektywności i spójności polityki społecznej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego województwa mazowieckiego poprzez wypracowanie i przetestowanie w 25 samorządach innowacyjnego modelu do prowadzenia aktywnej polityki społecznej.