Narodowa Agencja Programu Erasmus+ wyróżniła międzynarodowy
projekt badawczy DASCHE „Development, assessment and validation of social
competences in higher education” dotyczący kompetencji społecznych studentów,
przyznając jego rezultatom status „dobrej praktyki”. Wypracowane w projekcie
raporty zostały upowszechnione na platformie informacyjnej Programu jako
potencjalne źródło inspiracji dla innych projektów programu Erasmus+.
Projekt DASCHE, realizowany w latach
2017-2020, osadzony był w Zakładzie Polityki Edukacyjnej i Naukowej Instytutu
Gospodarstwa Społecznego Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Ze
strony SGH, która była liderem projektu, uczestniczyli w nim: dr hab. Ewa
Chmielecka, prof. em. SGH (kierownik projektu), dr hab. Jakub Brdulak, prof.
SGH, dr Jacek Lewicki i mgr Katarzyna Matuszczak, zaś opiekę nad stroną
administracyjną i finansową sprawowała mgr Olga Pankiv z DOP.
Celem
projektu DASCHE było rozpoznanie dobrych praktyk w kształtowaniu kompetencji
społecznych studentów oraz sformułowanie rekomendacji dla władz europejskich,
krajowych i instytucjonalnych, a także dla kadr akademickiej i studentów, dotyczących
potrzeby oraz sposobów formowania kompetencji społecznych w szkolnictwie
wyższym.
Badania
prowadzone były metodą analiz przypadku w 26 uczelniach europejskich.
Partnerami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie były uczelnie i centra badawcze
z Niemiec (Uniwersytet w Bremie), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet w Durham),
Holandii (Uniwersytet Twente), Czech (Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym) i
Łotwy (Akademickie Centrum Informacyjne).
Projekt
DASCHE od początku był silnie związany z drugim projektem Erasmusa+, również
osadzonym w IGS i kierowanym przez SGH, a mianowicie z projektem TRACK-VET „Developing, assessing and validating
transversal key competences in the formal initial and continuing VET”,
poświęconym badaniom nad kompetencjami transwersalnymi w szkolnictwie zawodowym
i współpracował z jego uczestnikami, przede wszystkim z mgr. Horacym Dębowskim
z KES.
Rezultaty
projektu DASCHE dostępne są na stronie.
Archiwum