|
dr Agnieszka Komor Katedra Ekonomii i
Zarządzania Uniwersytet
Przyrodniczy w Lublinie ul. Akademicka 13,
20-950 Lublin
Agnieszka Komor PhD The Department of Economy and
Management The University of Life
Sciences ul. Akademicka 13, 20-950
Lublin
email: agnieszka.komor@up.lublin.pl
Tytuł rozprawy doktorskiej:
- Lokalizacyjne uwarunkowania konkurencyjności
przedsiębiorstw przemysłu mleczarskiego (na przykładzie województwa
lubelskiego) –
tytuł doktora nauk ekonomicznych w dyscyplinie Ekonomia nadany uchwałą rady
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie z
dn. 24.02.2011.
Doctoral dissertation:
- Localization conditionings of dairy industry
enterprises’ competitiveness (basing upon Lublin region) – Title of PhD in Economy granted by Council of Central
College of Commerce’s Enterprise Sciences Board in Warsaw - 24.02.2011.
Problematyka pracy habilitacyjnej:
- Przestrzenne
uwarunkowania rozwoju biogospodarki na obszarach wiejskich
Problems of habilitation thesis:
- Spatial
conditionings of bio-economy development on rural areas
Ważniejsze publikacje:
- Ѓодлевска-Маўковска Х., Комор А.,
Концепция биоэкономике в области маркетинга
управления, на примере муниципалитета о туристических ценностях, Вестник Таджикского
государственного университета коммерции, №4 (4) 2013г., с. 21-31.
Abstract: Rozwój
lokalny oparty na koncepcji biogospodarki to rozwój bazujący na zasobach
odnawialnych i wiedzy. W niniejszej pracy zaproponowano koncepcję modelu
rozwoju opartego na biogospodarce, który ukazuje swoisty mechanizm napędowy
wywołany pierwotnie właściwymi decyzjami w zakresie gospodarowania surowcami
odnawialnymi, w tym też składającymi się na walory turystyczne. Uruchomienie
cyklu rozwojowego opartego na biogospodarce wymaga zarządzania marketingowego
jednostką samorządu terytorialnego.
- A.
Komor, A. Iwanicka, Uwarunkowania
rynku pracy a konkurencyjność przedsiębiorstw przemysłu mleczarskiego (na
przykładzie województwa lubelskiego), Studia
Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2013,
Nr 134, s. 60-68.
Abstract: Regionalne
uwarunkowania rynku pracy, w tym wielkość zasobu siły roboczej i kierunek jej
zmian, struktura demograficzna mieszkańców, wysokość stopy bezrobocia, poziom
wykształcenia i kwalifikacji zawodowych ludności, stanowią ważne czynniki
wpływające na konkurencyjność przedsiębiorstw mleczarskich. Oddziałują one na
wysokość kosztów pracy oraz na poziom wydajności i produktywności pracy. Celem
opracowania była identyfikacja i analiza wpływu uwarunkowań rynku pracy na
konkurencyjność przedsiębiorstw mleczarskich z województwa lubelskiego.
- A. Komor, Przestrzenne zróżnicowanie
uwarunkowań popytu na produkty mleczarskie w Polsce, Roczniki Naukowe SERiA, Tom XV, Zeszyt 2,
Warszawa-Poznań-Rzeszów 2013, s. 171-175.
Abstract: Celem badań była identyfikacja i analiza przestrzennych
uwarunkowań konsumpcji produktów mleczarskich w Polsce w ujęciu
regionalnym. Popyt konsumentów stanowi ważną zmienną o charakterze
egzogenicznym, wpływającą na możliwości rozwoju przedsiębiorstw mleczarskich
oraz ich konkurencyjność. Regionalne uwarunkowania związane ze strukturą
demograficzną i społeczno-zawodową ludności oraz zamożnością mieszkańców
wpływają na wielkość zapotrzebowania i na strukturę popytu na produkty
mleczarskie. Najbardziej korzystnymi determinantami popytu potencjalnego
cechują się województwa położone w zachodniej i północnej części kraju.
- H. Godlewska-Majkowska, A. Komor,
Uwarunkowania konkurencyjności
przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego w Polsce i w Europie, Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Polityka ekonomiczna, 307/2013, s. 142-151.
Abstract: Celem
badań w niniejszej pracy była identyfikacja głównych czynników, które wpływają
na konkurencyjność przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego działających w
Polsce i w Europie. Analizie poddane zostały te uwarunkowania konkurencyjności, które wiążą się z
lokalizacją podmiotów gospodarczych. W toku badań wskazano główne czynniki
i bariery wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego.
- A.
Komor, Przedsiębiorcze szanse w ujęciu
sektorowym na przykładzie przemysłu mleczarskiego, w: H.
Godlewska-Majkowska (red.), Atrakcyjność
inwestycyjna jako źródło przedsiębiorczych przewag konkurencyjnych, Studia
i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa SGH, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej
Handlowej w Warszawie, Warszawa 2012, s. 119-137.
Abstract: Celem
opracowania było opracowanie mapy atrakcyjnosci inwestycyjnej polskich powiatów
dla sektora mleczarskiego. Cel ten zrealizowano wykorzystując jako tło
metodyczne koncepcję diamentu M.E. Portera, ukazującą stosunek pomiędzy
lokalizacją przedsiębiorstw a osiąganymi przez nie przewagami konkurencyjnymi.
- A.
Komor, Determinanty popytu na produkty mleczarskie (na przykładzie
województwa lubelskiego), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we
Wrocławiu, 2011, nr 168, Ekonomia Tom 1, s. 278-290.
Abstract: Determinanty
popytu stanowią o osiąganych przewagach konkurencyjnych oraz o pozycji
konkurencyjnej podmiotów gospodarczych. Przedmiotem badań w niniejszej pracy
były te czynniki wpływające na popyt na produkty mleczarskie, które związane są
z lokalizacją przedsiębiorstw mleczarskich w województwie lubelskim. Stąd
głównym przedmiotem analizy jest wpływ determinantów popytu na konkurencyjność
ex ante mleczarni na poziomie regionalnym.
- A.
Komor, Atrakcyjność inwestycyjna obszarów wiejskich województwa lubelskiego,
Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, Nr 542, Część II, PAN Wydział Nauk
Rolniczych, Leśnych i Weterynaryjnych, Warszawa 2009, s. 1039-1046.
Abstract: Celem
opracowania było określenie przestrzennego zróżnicowania potencjalnej
atrakcyjności inwestycyjnej gmin wiejskich województwa lubelskiego, a także
ukazanie głównych uwarunkowań tego zjawiska. Zaprezentowana została analiza
zróżnicowania przestrzennego atrakcyjności inwestycyjnej obszarów wiejskich
województwa lubelskiego, co umożliwiło określenie występujących na badanym
terenie barier atrakcyjności.
Selected
Publications:
- H. Godlewska-Majkowska, A.
Komor, The conception of bio-economy in
marketing management basing upon communes being distinguished by tourist
valuables, Вестник Таджикского государственного университета
коммерции, №4 (4) 2013г., с. 21-31.
Abstract: Local
development is based upon bio-economy regarding renewable resources and
knowledge. This paper proposed the conception of bio-economy based model
showing the driving mechanism caused originally by proper decisions within
renewable raw materials management including those ones having tourist
valuables. Bio-economy based development cycle demands marketing management
with territorial self-government unit.
- A.
Komor, A. Iwanicka, Labor market
conditionings and competitiveness of milk enterprises (basing on Lublin region), Studia Ekonomiczne.
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2013, Nr 134, s. 60-68.
Abstract: The important factors
influencing milk enterprises competitiveness involve: labor market local
conditionings including labor force resources’ size and their changes
direction, inhabitants demographic structure, unemployment rate as well as
education and professional qualifications level. They have great impact on
labor cost level as well as on the level of labor effectiveness and
productiveness.
- A. Komor, Spatial differentiation of demand conditions for dairy products in
Poland, Roczniki Naukowe SERiA,
Tom XV, Zeszyt 2, Warszawa-Poznań-Rzeszów 2013, s. 171-175.
Abstract: This
paper identifies and examines spatial conditions of demand for dairy products
in Poland taking into account regions. Conditionings connected with demand
influence competitive advantages as well as competitive position of economic
entities. Survey showed that regions of west and north part of Poland are
characterized by the most advantageous potential demand determinants. The most
attractive conditions for effective demand were identified in Masovia region
and also in south-west part of Poland. Regional conditionings connected with
demographic and social-occupational employment structure as well as inhabitants
wealth have an impact on both size and structure of demand for dairy products.
Familiarity with demand conditionings allows adapting milk factory activity to
the changes in both size and structure of food consumption what influences
processing enterprises’ development and competitiveness.
- H. Godlewska-Majkowska, A.
Komor, Conditioning of automotive sector
enterprises competitiveness in Poland and in Europe, Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Polityka ekonomiczna, 307/2013, s.
142-151.
Abstract: This
paper identifies the main factors influencing the competitiveness of automotive
sector enterprises in Poland and in Europe. An analysis concerns competitiveness
conditioning connected with economic entities localization. The survey shows
that automotive sector enterprises competitiveness depends upon their
organization, employees competence, elasticity, competitive prices, forward
delivery, quality and lower costs. There are also threats that automotive
sector can be exposed to growing employment costs, lack of management staff,
low level of elasticity regarding work legislation, difficulties in making
quick decisions if a center is localized abroad, low level of both investment
encouragements as well as country engagement in new investment process.
- A. Komor, Enterprising chances in sector approach basing on dairy industry,
[in:] H. Godlewska-Majkowska (edit.), Investment
attractiveness as the source of enterprising competitive advantages , Study
and Analyses of Enterprise Institute in Central College of Commerce, printed by
Central College of Commerce in Warsaw, 2012 p. 119-137.
Abstract: Paper examines and elaborates
the investment attractiveness map of Polish provinces for chosen sector. This
aim was realized using diamond’s concept of M.E.Porter as the method, showing
the relation between enterprises localization and competitive advantages
gaining.
- A.
Komor, The determinants of milk products demand (basing on Lublin region
example), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr
168, Ekonomia Tom 1, s. 278-290.
Abstract: The determinants of demand
determine competitive advantages as well as competitive position of
enterprises. This paper identifies and examines those factors influencing milk
products demand which are connected with Lublin region’s milk enterprises locations. So the
principal aim of that analysis is an impact of demand determinants on ex ante
competitiveness of milk factory on regional level.
- A. Komor, Investment
attractiveness of Lublin region’s rural areas, Zeszyty Problemowe Postępów
Nauk Rolniczych, Nr 542, Część II, PAN Wydział Nauk Rolniczych, Leśnych i
Weterynaryjnych, Warszawa 2009, s. 1039-1046.
Abstract: Investment
attractiveness importance results from globalization process. From this it
follows that there is a necessity to point the features for particular regions
should characterize to be attractive for investment. Survey showed that Lublin
region’s rural communes characterize with average low level of potential
investment attractiveness. It was recognized that the most important barriers
of communes investment attractiveness are: outlet and technical infrastructure.
Udział w badaniach:
- H.
Godlewska-Majkowska, A. Komor, Regionalna konkurencyjność, jako czynnik
rozwoju biogospodarki, w: Uwarunkowania
rozwoju biogospodarki na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego, red.
H. Godlewska-Majkowska, A. Buszko, Badanie statutowe Kolegium Nauk o
Przedsiębiorstwie SGH, Warszawa 2013, (maszynopis).
Celem badań było ukazanie istoty regionalnej
konkurencyjności rynku inwestycyjnego wraz z identyfikacją czynników
kształtujących podaż oraz popyt na oferty inwestycyjne w biogospodarce w
regionie.
- H.
Godlewska-Majkowska, A. Komor, Regionalne grupy strategiczne jako
instrument analizy lokalizacji przedsiębiorstw na przykładzie przemysłu
motoryzacyjnego, w: Przedsiębiorstwo
w rozwoju regionów gospodarczych – aspekty ekonomiczne, społeczne. Polska na
tle Europy i świata, red. H. Godlewska-Majkowska, Badanie statutowe
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH, Warszawa 2013, (maszynopis).
Celem badań było stworzenie nowego wzorca metodycznego
w analizie lokalizacji przedsiębiorstwa w oparciu o regionalne grupy
strategiczne oraz ukazanie możliwości aplikacyjnych zaproponowanego narzędzia
na przykładzie sektora motoryzacyjnego w ujęciu regionalnym dla Polski oraz
regionów europejskich.
- H.
Godlewska-Majkowska, A. Komor, Uwarunkowania konkurencyjności
przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego w Polsce, Badanie statutowe
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH, Warszawa 2012, (maszynopis).
Celem przeprowadzonych badań była analiza czynników
konkurencyjności przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego w świetle badań
ankietowych wraz z ukazaniem rangi tego sektora w Polsce na tle Unii
Europejskiej.
- A.
Komor, Sektorowe aspekty atrakcyjności
inwestycyjnej Polski na przykładzie przemysłu mleczarskiego, w: Atrakcyjność inwestycyjna regionów jako
uwarunkowanie przedsiębiorczych przewag konkurencyjnych, red. H.
Godlewska-Majkowska, Badanie statutowe Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH,
Warszawa 2011, (maszynopis).
Celem badań było rozwinięcie opracowanej w Instytucie Przedsiębiorstwa pod kierunkiem H. Godlewskiej-Majkowskiej
metodyki waloryzacji atrakcyjnosci inwestycyjnej dla inwestycji na
poziomie sektorowym oraz zaprezentowanie mapy
atrakcyjnosci inwestycyjnej dla sektora mleczarskiego.
Participation in
research:
- H. Godlewska-Majkowska,
A. Komor, Regional competitiveness as the
factor of bio-economy development, [in:] H. Godlewska-Majkowska, A. Buszko
(edit.) The conditionings of bio-economy
development basing upon Warmia-Mazury region, Statutory Research of
Enterprise Sciences Board in Central College of Commerce, Warsaw 2013,
(typescript).
The survey shows an
issue of investment market’s regional competitiveness together with
identification of the factors shaping supply and demand on investment offers in
regional bio-economy.
- H. Godlewska-Majkowska, A. Komor, Regional
strategic groups as an instrument of enterprises localization analysis basing
upon motor industry, [in:] H.
Godlewska-Majkowska (edit.), Enterprise
in business regions development- economic, social, aspects. Poland on the
background of Europe and The World, Statutory Research of Enterprise
Sciences Board in Central College of Commerce, Warsaw 2013, (typescript).
The survey points in preparing the new methodical
standard to make an analysis of enterprise localization basing upon regional
strategic groups as well as showing the application opportunities of prepared
and proposed tool basing on motor sector example in regional approach for
Poland and Europe.
- H. Godlewska-Majkowska, A. Komor, The
conditionings of motor sector enterprises’ competitiveness in Poland, Statutory
research of Enterprise Sciences Board in Central College of Commerce, Warsaw
2012 (typescript).
The survey makes an analysis of competitiveness
factors in motor sector enterprises basing upon questionnaires additionally
showing the importance of that sector in Poland regarding European union.
- A. Komor, Sectoral aspects of
investment attractiveness of Poland basing upon dairy industry, [in:] H. Godlewska-Majkowska
(edit.), Regions investment
attractiveness as conditioning of enterprising competitive advantages, Statutory
research of Enterprise Sciences Board in Central College of Commerce, Warsaw
2011 (typescript).
The survey develops the method elaborated earlier
under the direction of H. Godlewska-Majkowska from Enterprise Institute concerning
investment attractiveness valorization for investment on sector level as well
as presents investment attractiveness map for chosen sector.
|
|
|
|
|
|
|