Początki działalności Katedry sięgają wczesnych lat pięćdziesiątych. Początkowa problematyka naukowa i badawcza Katedry koncentrowała się na konsumpcji żywności ujmowanej w dwóch aspektach: ekonomicznym i żywieniowym. Dość szybko jednak pracownicy Katedry rozszerzyli swoje zainteresowania na wszystkie dobra i usługi konsumpcyjne, jak również na konsumpcje zbiorową. Przez wiele lat Katedra nosiła nazwę Katedry Ekonomiki Konsumpcji.
W 1998 roku zainteresowania naukowe pracowników Katedry zostały ukierunkowane na wielodyscyplinarne uwarunkowania konsumpcji oraz jej powiązania z warunkami bytu, poziomem życia oraz jakością życia. Odzwierciedleniem znacznie szerszego spojrzenia na konsumpcję była zmiana nazwy Katedry z Ekonomiki Konsumpcji na Katedrę Poziomu Życia i Konsumpcji.
W związku z restrukturyzacją SGH Katedra Poziomu Życia i Konsumpcji przekształciła się decyzją Rektora SGH z dnia 28.05.2013 w Zakład Badań Zachowań Konsumentów i wchodzi w skład Instytutu Zarządzania Kolegium Zarzadzania i Finansów.
Od dnia 1.02.2018 roku Zakład Badań Zachowań Konsumentów został przekształcony w Katedrę Badań Zachowań Konsumentów (Zarządzenie nr 9 Rektora SGH z dnia 30 stycznia 2018).
Kierownikiem Katedry jest prof. zw. dr hab. Anna Dąbrowska.
W okresie 01.08.2001–30.09.2017 r. kierownikiem Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji, a następnie Zakładu Badań Zachowań Konsumentów była prof. zw. dr hab.Teresa Słaby.