Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Przeskocz do głównego menu
Logowanie

Czy Amazon już działa jak 1PL?

2019-06-10 kategoria: informacja inne 

W logistyce wykorzystywana jest klasyfikacja usługodawców. 2PL to przewoźnik (carrier), który wykonuje usługi na zlecenie załadowców, czyli użytkowników usług korzystających z gestii transportowej. 3PL to operator logistyczny (third party logistics provider) wykonujący kompleksowe usługi. 4PL to integrator usług, czyli podmiot dysponujący kompetencją do zarządzania łańcuchami dostaw i wykorzystujący usługi świadczone przez 2PL oraz 3PL. W tej klasyfikacji pomijane są podmioty, które można uznać za 1PL. Wybrały samoobsługę logistyczną, wychodząc z założenia, że integracja pionowa o charakterze korporacyjnym jest efektywniejszym rozwiązaniem niż outsourcing.

Amazon wraz z rozwojem swojej działalności w roli operatora wirtualnej platformy, którego jednym z obszarów działalności na rynku globalnym jest e-commerce obejmujący wiele grup towarowych, stopniowo ogranicza zakupy usług logistycznych od wyspecjalizowanych podmiotów typu 2PL i 3PL. Zwiększa liczbę własnych centrów logistycznych, rozbudowuje własną flotę samochodów ciężarowych oraz samolotów towarowych. Im większy jest jego potencjał logistyczny, tym bardziej Amazon zbliża się do cech 1PL.

Konsekwentna realizacja strategii rozwoju samoobsługi logistycznej wspartej najbardziej zaawansowanymi aplikacjami technologii cyfrowych budzi coraz większe zaniepokojenie wśród usługodawców Amazona. FedEx, DHL – czołowi operatorzy logistyczni na rynku globalnym – stanęli przed wyzwaniem skorygowania swojej polityki wobec kluczowego klienta, od którego uzyskują wzrastające przychody, gdyż przekazywany im do obsługi potok przesyłek rośnie od wielu lat w dużym tempie. Jedną z reakcji staje się odstępowanie od dalszej obsługi zleceniodawcy. W czerwcu 2019 roku FedEx postanowił, że nie przedłuży umowy z Amazonem w zakresie lotniczych przewozów przesyłek. Perspektywy kontynuowania współpracy stawają się tym mniej atrakcyjne dla FedEx, im Amazon zwiększa liczbę własnych samolotów i rozbudowuje zakres przewozów lotniczych wykonywanych w modelu 1PL.​

Archiwum

 
 
 

 Wydarzenia

 
 

 Masz pytanie?

 
 
Zadaj pytanie:
Telefon:
E-mail:
Imię i nazwisko:
Nazwa instytucji:
Wpisz kod z obrazka powyżej
Dane osobowe będą przetwarzane przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie w celu udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana pytanie. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych jest dostępnych tutaj

Masz Pytanie?

Wypełnij formularz dostępny on-line. Kliknij NAPISZ.