Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Przeskocz do głównego menu
Logowanie

E-hulajnoga – wygoda, biznes czy też hit jednego sezonu?

2019-07-02 kategoria: informacja inne 

E-hulajnogi (e-scooters) w ostatnich latach stały się popularne w wielu miastach na świecie. Tym samym doszło do upowszechnienia rozwiązania opatentowanego w 1895 roku, czyli ponad 120 lat temu. Współcześnie taki pojazd z napędem elektrycznym i wyposażony w dość pojemną baterię litowo-jonową oraz własne urządzenie mobilne niezbędne dla zarządzania całą flotą został udostępniony dzięki wprowadzeniu modelu biznesowego „wynajmu sprzętu na chwilę”. Zastosowanie tego modelu stało się możliwe, gdyż operator platformy wirtualnej przygotował odpowiednią aplikację i może oferować usługi potencjalnym użytkownikom dysponującym smartfonem dołączonym do sieci telekomunikacyjnej i systemu nawigacji GPS.

W 2019 roku dostępne są już wyniki pierwszych badań dotyczących akceptacji usługi wynajmu e-hulajnog w różnych metropoliach na całym świecie, w których kilku konkurujących ze sobą operatorów przekazało do eksploatacji po kilkaset, a nawet 1000 pojazdów (np. Lime w Berlinie). Wśród mieszkańców i przybyszów wyodrębniła się grupa klientów, którzy dość często sięgają po e-hulajnogę. Ich efektywny popyt jest do tej pory za słaby, aby wykorzystać potencjał całej floty. E-hulajnogi są użytkowane średnio w dobie w przedziale od 2,3 do 3,3 jazd, z których średnia odległość wynosi od 1,8 do 2,8 km. Oznacza to, że dziennie silnik elektryczny pracuje co najwyżej 30 minut (przy średniej prędkości jazdy zbliżonej do 20 km/h), a utrzymanie zasilania zapewnione jest do 5 godzin lub ok. 60 km jazdy w czasie między kolejnymi ładowaniami baterii.

Dostrzegana obecność kolorowych e-hulajnog na ulicach i chodnikach miast sprawia, że w odbiorze publicznym te pojazdy zaczynają być traktowane jako kolejne wzbogacenie publicznego systemu obsługi mobilności. Zarejestrowane dane nie potwierdzają jednak ani znaczenia e-hulajnog w tym systemie, jeśli mierzony jest udział poszczególnych rozwiązań w pracy przewozowej wykonywanej w całym systemie. Jednocześnie wzrasta wątpliwość, czy operatorzy tego biznesu są w stanie osiągnąć zrównoważenie przychodów z kosztami. Zakłada się, że taki stan zapewniłoby co najmniej 5 transakcji wynajęcia e-hulajnogi dziennie.

O przyszłości e-hulajnog rozstrzygnie oddziaływanie wielu czynników o znaczeniu komercyjnym, społecznym oraz odnoszących się do bezpieczeństwa dla samych użytkowników oraz osób znajdujących się w otoczeniu, w tym pieszych na chodnikach.​

Archiwum

 
 
 

 Wydarzenia

 
 

 Masz pytanie?

 
 
Zadaj pytanie:
Telefon:
E-mail:
Imię i nazwisko:
Nazwa instytucji:
Wpisz kod z obrazka powyżej
Dane osobowe będą przetwarzane przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie w celu udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana pytanie. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych jest dostępnych tutaj

Masz Pytanie?

Wypełnij formularz dostępny on-line. Kliknij NAPISZ.